zaterdag 24 maart 2007

De Bevalling, Chantals versie

ik was woensdagochtend op controle bij de VK. Ik heb 2 uur aan de monitor gelegen en alles bleek in orde te zijn. Nog geen weeen en de baby bewoog prima. Daarna kreeg ik een inwendig onderzoek en daar heeft de VK een beetje lopen wroeten. Dus naderhand wat buikpijn gehad maar helemaal geen aandacht verder aan besteed want ik heb dat na een onderzoek wel eens eerder gehad. Ik ben de stal van mijn paard gaan uitmesten en heb het huis voor de 10e keer nog maar eens schoongemaakt(leuk die nestdrang). Tegen 17u werden de pijntjes in mijn buik iets heviger. Mark en ik zijn lekker uit eten gegaan in Leuven bij een Mexicaan. Terwijl we daar zaten besefte ik me ineens(dat besef bleek bij mij nogal laat te komen) dat de pijnen wel heel regelmatig kwamen. Mark is toen maar gaan timen en toen bleken ze elke 3 minuten al te komen!Ik voelde toen al ergens dat het zou kunnen gebeuren. Dus wij terug in de auto en thuis het geboortehuis opgebeld. We konden meteen even langs en ik werd even onderzocht. Geen verdere opening en ze dacht dat het wel meeviel. Er waren 4 weken lang geen bevallingen geweest in het geboortehuis en nu zat het vol. Dat was ook een grappige bijkomstigheid. Dus wij naar huis en ik lag om 22.30 in badje met kaarsjes aan. Mijn lieve Mark zat bij me en ineens voelde ik iets lopen tussen mijn benen. Dus mijn vruchtwater was gebroken. De Vk gebeld en die kwam eraan. Ondertussen zat ik op de wc en verloor ik de slijmprop!
de Vk kwam en voelde inwendig. Ik had nog altijd 2 cm opening en ze dacht ineens dat de baby in een stuitligging lag! Dus wij hop in de auto en meteen weer naar het geboortehuis(10 minuten verderop). Daar een echo gemaakt en het bleek gelukkig toch goed te zijn. de weeen begonnen toen echt wel steviger te zijn(rond 00u00). Ik wilde op dat moment echt thuis bevallen. Ik voelde me in een trance raken en was heel rustig bezig met mijn ademhaling om de weeen op te vangen. Ik ben naar buiten gewandeld terwijl mark al in de auto naar huis zat om het bad vol te laten lopen. Er kwamen 2 VK's en een lieve stagiaire met mij mee in een grote auto waar ik helemaal kon liggen. daar werd ik misselijk dus het etentje bij de Mexicaan was voor niks geweest. Na 10 minuten waren we thuis en de weeen waren echt stevig. Ik heb nog een beetje in huis rondgelopen en tegen deuren aangestaan. De VK voelde nog even en zei me toen ineens: "oei je hebt al 5 cm opening". Ik wilde in bad. Dat was zo zalig! het was daar zo lekker warm en het ving echt een beetje de hevige weeen op. Kaarsjes om ons heen. Mark zat naast me en bij elke wee hing ik om zijn nek. tegelijkertijd masseerden de VK en de stagiaire mijn rug en benen. Het laatste uur weet ik niet veel meer van. Ik was echt enkel bezig alles op te kunnen vangen. Eigenlijk mocht ik natuurlijk niet in een gewoon bad bevallen omdat het water te laag staat maar het ging zo snel en ik wilde gewoon blijven. Op het moment dat de pijn echt te hevig werd(maar ik nog steeds het gevoelhad dat het nog wel 3 u zou duren) zei de VK dat ik mee mocht gaan duwen. Op dat moment raakte ik een beetje in paniek. Ik kon het echt even niet bevatten. Mark steunde me zoveel hij kon en de VK reageerde heel duidelijk. Ik moest rustig blijven en mijn kont naar beneden in verband met het water. Dus ik ben met een enorme oerkreet gaan persen en toen riep de VK:"Mark kijk! een hoofdje, voel maar" En nog een keer persen en daar was onze Lóa! Wat waren we blij. De VK keek even of ze goed ademhaalde en legde Lóa meteen op mijn buik.Ik snapte er helemaal niks van. Tot het moment dat Lóa rondkeek. Op zoek naar mijn ogen., Het moment dat onze blikken elkaar kruisten was echt onbeschrijfelijk. Mark en ik keken elkaar steeds verwonderd aan!. de VK's trokken zich terug, al fluisterend, ons achterlatend met de kaarsjes. de navelstreng mocht gewoon blijven zitten. Na een tijdje kwamen ze terug en mocht Mark de navelstreng doorknippen. Daarna moest Mark zijn t-shirt uitrekken en werd Lóa bij hem op zijn borst gelegd.Ik werd gewassen terwijl Mark zijn eerste momenten alleen had met onze meis.
Ik werd dus lekker gewassen en schone kleren aan. De VK's waren ontzettend lief en zorgzaam. Heel rustig, alsof ze er bijna niet waren. Het was zo fijn om in ons eigen huis te zijn en na de bevalling lekker in onze eigen living te zitten met champagne en lieve mensen. Lóa is om 2.34 geboren. Erg snel dus! Het gaat heel goed met onze kleine meis en we hebben heel fijne kraamzorg waardoor Mark en ik de hele dag enkel naar Lóa kunnen staren!

1 opmerking:

awomynda zei

Whooaaaa she is sooooo beautiful! Though we all knew she would be. What sweet beautiful lips.

So happy it was fast and in your own home and in the bath! Perfect, congratulations you strong brave woman.

So can't wait to see her and smother you three in kisses.
xxx